Взаимовръзка между формите на проявление на бързината и  съвременни технически средства за измерването при 14- 18 годишни ученици
Б. Златев

, Х. Андонов

Abstract: Целта на изследването е да се установи дали съществува взаимовръзка между формите на проявление на бързината при 14-18 годишни ученици, както и да се представят съвременни средства за измерването им. Материали и методи: Изследването е проведено с 68 момчета и 84 момичета от 21-во СУ „Христо Ботев“. Резултати: Сравнявайки двата опита с теста „Докосни светлината“, установяваме, че почти няма разлика в представянето между двата опита, като вторият е незначително по-добрър. По отношение на теста „Бягане 30 м.“ установяваме, че вторият опит е по-добър от първия опит на учениците. Дискусия: Резултатите, представени чрез вариационен анализ показват, че вторите опити в изпълнението на двата теста „Бягане 30 м“ и „Докосни светлината“ са по-добри от първия, но не са статистически значими. По отношение на нормалността на представянето, използвайки индексите As и Ex, установяваме, че те са в рамките на нормата. Коефициентът на вариация за всички изследвани показатели е по-малък от 10%, като извадката е силно хомогенна. Заключение: Получените и обработени данни от това проучване показват, че няма корелация между бързината на реакцията и бързина на отделното движение при 14-18-годишните ученици, участващи в изследването. Изключение се наблюдава в теста „Бягане на 30 м.“ между първия и втория опит и за двата пола.
Keywords: Бързина; ученици; измервания
| References: (click to open/close) |  | | [1] Hosseinkhani, Z., Hassanabadi, H., Parsaeian, M., Nedjat, S., 2020. Epidemiologic assessment of self-concept and academic self-efficacy in Iranian high school students: Multilevel analysis. Journal of Education and Health Promotion 9, 1, 315 - 320. [2] Jha, N., Bhadoria, A., Bahurupi, Y., Gawande, K., Jain, B., Chaturvedi, J., Kishore, S., 2020. Psychosocial and stress-related risk factors for abnormal menstrual cycle pattern among adolescent girls: A case-control study. Journal of Education and Health Promotion 9, 1, 320 – 327.
 [3] Khzami, S., Razouki, A., Selmaoui, S., Agorram, D., 2020. Determinants of well-being of middle-school students in Moroccan urban and rural areas: A comparative study. Journal of Education and Health Promotion 9, 1, 320 - 327.
 [4] Shuba, L., 2016. Modern approach to implementation of health related technology for primary school children. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports 20, 2, 66–71.
 [5] Donnelly, J., Hillman, C., Castelli, D., Etnier, J., Lee, S., Tomporowski, P., Lambourne, K., Szabo-Reed, A., 2016. Physical Activity, Fitness, Cognitive Function, and Academic Achievement in Children: A Systematic Review. Medicine and Science in Sports and Exercise 48, 6, 1197-1222.
 [6] De Giorgio, A., Kuvačić, G., Milić, M., & Padulo, J., 2018. The brain and movement: How physical activity affects the brain. Montenegrin Journal of Sports Science and Medicine 7, 2, 63-68.
 [7] Ignatova, D., Angelova, P., 2024. Biomechanical sustainable trends in the dynamics of speed endurance indicators. Series on Biomechanics 38, 3, 55-60.
 [8] Yotov, I., Ranchev, S., Kinaeva, Y., 2016. Morphological characteristics of elite female handball players. Series on Biomechanics 30, 3, 26-30.
 [9] Muka, E., Antonova, V., Andonov, Hr., 2022. The correlations between anthropometric parameters and motor skills among female volleyball players at age 11–13 years old in Albania. International Scientific Congress “Applied Sports Sciences” 1, 244-247.
 [10] Holfelder, B., Schott, N., 2014. Relationship of fundamental movement skills and physical activity in children and adolescents: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise 15, 4, 382–391.
 [11] Lubans, D., Morgan, P., Cliff, D., Barnett, L., Okely, A., 2010. Fundamental movement skills in children and adolescents: review of associated health benefits. Sports Medicine 40, 12, 1019-1035.
 [12] Muratlı, S., 2007. Antrenman Bilimi Yaklaşımıyla Çocuk ve Spor. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
 [13] McCormick, B., Hannon, J., Hicks-Little, C., Newton, M., Shultz, B., Detling, N., Young, W., 2014. The Relationship between Change of Direction Speed in the Frontal Plane, Power, Reactive Strength, and Strength. International Journal of Exercise Science 7, 4, 260 - 270.
 [14] Popović, R, Aleksić, A., Stojanović, D., Stefanović, M., Božić, S. et al. 2017. Evaluation of the Physical Fitness Level in Physical Education Female Students Using "Eurofit-Test". International Journal of Sports Science and Physical Education 2, 1, 1-15.
 [15] Sanjit, M., Bidya, R., Saha, G., 2017. Comparative study of speed and agility between university level cricket and football player. International Journal of Physiology, Nutrition and Physical Education 2, 1, 386-388.
 [16] Schache, A., Dorn, T., Williams, G., Brown, N., Pandy, M., 2014. Lower-limb muscular strategies for increasing running speed. Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy 44, 10, 813-824.
 [17] Albu, V., 1999. The theory of physical education and sport, Ex Ponto.
 [18] Zlatev, B., 2023. Osnovi na testiraneto na dvigatelnite kachestva v sporta. Bulgaria, Sofia.
 [19] Miladinov, O., i kol., 2019. Sistema za otsenyavane na fizicheskata deesposobnost na uchenitsite ot І do ХІІ klas v Republika Bulgaria, MON i NSA „Vasil Levski“, Sofia.
 
 | 
 | 
 | Date published: 2025-07-09
 (Price of one pdf file: 50.00 BGN/25.00 EUR)