Оценка на медицинската програма Доктор. Общи познания и отношение на студентите към използването на изкуствения интелект в медицината
Н. Джоджия
, Т. Гонгадзе
, Л. Долидзе
Резюме: Цел: Целта на това проучване е да се оценят общите познания за изкуствения интелект (AI) сред студентите лекари и да се оцени възприятието на студентите за използването на AI в медицината. Методи: Разработен е онлайн въпросник за студенти в докторската програма на Европейския университет. Участниците бяха информирани за целта на изследването. Процесът беше анонимен и проведен онлайн. Въпросникът се състоеше от въпроси с множествен избор и скала на Ликерт, обхващащи различни аспекти, свързани с осведомеността, знанията, отношението и образователните предпочитания. Резултати: Повечето студенти отговориха, че имат умерени или съвсем скорошни познания за ИИ. Повечето участници се съгласиха, че изкуственият интелект е важен за напредъка на медицината и преподаването на изкуствен интелект трябва да бъде включено в медицинските програми за студенти. Броят на участниците, които не бяха сигурни и посочиха, че не са съгласни или не са съгласни по няколко въпроса, беше доста голям. В отворените кутии, налични в края на анкетата, учениците повдигнаха въпроси относно злоупотребата с изкуствен интелект, както и въпроси, свързани с етиката и емпатията. Дискусия: Въпреки това констатациите показват широко разпространено признание сред участниците за значението на ИИ за напредъка в областта на медицината. Много студенти изразиха убеждението, че обучението по изкуствен интелект трябва да бъде включено в бакалавърските медицински програми, за да се гарантира, че бъдещите здравни специалисти могат ефективно да използват AI. Заключения: Като се имат предвид горните констатации, предлагаме медицинските училища да осигурят обучение по ИИ като част от бакалавърското медицинско образование.
Ключови думи: Изкуствен интелект; медицина; следдипломно медицинско образование
Литература: (click to open/close) | [1] Diaz-Flores E, Meyer T, Giorkallos A., 2022. Evolution of Artificial Intelligence-Powered Technologies in Biomedical Research and Healthcare. Adv Biochem Eng Biotechnol. 2022; 182:23-60. doi: 10.1007/10_2021_189. PMID: 35262750. [2] Bohr A, Memarzadeh K., 2020. The rise of artificial intelligence in healthcare applications. Artificial Intelligence in Healthcare. 2020:25–60. doi: 10.1016/B978-0-12-818438-7.00002-2. Epub 2020 Jun 26. PMCID: PMC7325854. [3] Kuchava G., Mantskava M. 2021. Brain blood flow control with artificial intelligence. Series on Biomechanics, 35, 2, 73-78 [4] Maslove DM, Elbers PWG, Clermont G., 2021. Artificial intelligence in telemetry: what clinicians should know. Intensive Care Med. 2021 Feb; 47, 2, 150-153. Do,i: 10.1007/s00134-020-06295-w. Epub 2021 Jan 2. PMID: 33386857; PMCID: PMC7776290. [5] Mollura M, Lehman LH, Mark RG, Barbieri R., 2021. A novel artificial intelligence based intensive care unit monitoring system: using physiological waveforms to identify sepsis. Philos Trans A Math Phys Eng Sci. 2021 Dec 13; 379(2212):20200252. doi: 10.1098/rsta.2020.0252. Epub 2021 Oct 25. PMID: 34689614; PMCID: PMC8805602. [6] Miller DD, Brown EW., 2018. Artificial Intelligence in Medical Practice: The Question to the Answer? Am J Med. 2018 Feb;13,12, 129-133. doi: 10.1016/j.amjmed.2017.10.035. Epub 2017 Nov 7. PMID: 29126825. [7] Jiang L, Wu Z, Xu X, Zhan Y, Jin X, Wang L, Qiu Y., 2021. Opportunities and challenges of artificial intelligence in the medical field: current application, emerging problems, and problem-solving strategies. J Int Med Res. 2021 Mar; 49, 3, 3000605211000157. doi: 10.1177/03000605211000157. PMID: 33771068; PMCID: PMC8165857. [8] Wartman SA, Combs CD., 2018. Medical Education Must Move From the Information Age to the Age of Artificial Intelligence. Acad Med. 2018 Aug;93, 8, 1107-1109. doi: 10.1097/ACM.0000000000002044. PMID: 29095704. [9] Lee J, Wu AS, Li D, Kulasegaram KM., 2021. Artificial Intelligence in Undergraduate Medical Education: A Scoping Review. Acad Med. 2021 Nov 1, 96(11S), S62-S70. doi: 10.1097/ACM.0000000000004291. PMID: 34348374 [10] Park SH, Pinto-Powell R, Thesen T, Lindqwister A, Levy J, Chacko R, Gonzalez, D, Bridges C, Schwendt A, Byrum T, Fong J, Shasavari S, Hassanpour S., 2024. Preparing healthcare leaders of the digital age with an integrative artificial intelligence curriculum: a pilot study. Med Educ Online. 2024 Dec 31;29, 1, 2315684. doi: 10.1080/10872981.2024.2315684. Epub 2024 Feb 13. PMID: 38351737; PMCID: PMC10868429 [11] Daher OA, Dabbousi AA, Chamroukh R, Saab AY, Al Ayoubi AR, Salameh P., 2024. Artificial Intelligence: Knowledge and Attitude Among Lebanese Medical Students. Cureus. 2024 Jan 1, 16, 1, e51466. doi: 10.7759/cureus.51466. PMID: 38298326; PMCID: PMC10829838.; [12] Liu DS, Sawyer J, Luna A, Aoun J, Wang J, Boachie L, Halabi S, Joe B., 2022. Perceptions of US Medical Students on Artificial Intelligence in Medicine: Mixed Methods Survey Study. JMIR Med Educ. 2022 Oct 21, 8, 4, e38325. doi: 10.2196/38325. PMID: 36269641; PMCID: PMC9636531. [13] Pinto dos Santos D, Giese D, Brodehl S, Chon SH, Staab W, Kleinert R, Maintz D, Baeßler B., 2019. Medical students’ attitude towards artificial intelligence: a multicentre survey. Eur Radiol. 2019; 29,1640–1646. doi: 10.1007/s00330-018-5601-1. [14]. Özbek Güven G, Yilmaz Ş, Inceoğlu F., 2024. Determining medical students' anxiety and readiness levels about artificial intelligence. Heliyon. 2024 Feb 9, 10, 4, :e25894. doi: 10.1016/j.heliyon.2024.e25894. PMID: 38384508; PMCID: PMC10878911. [15] Abdullah YI, Schuman JS, Shabsigh R, Caplan A, Al-Aswad LA., 2021. Ethics of Artificial Intelligence in Medicine and Ophthalmology. Asia Pac J Ophthalmol (Phila). 2021 May-Jun 01; 10, 3, 289-298. doi: 10.1097/APO.0000000000000397. PMID: 34383720; PMCID: PMC9167644. [16] Savulescu, Julian PhD1; Giubilini, Alberto PhD2; Vandersluis, Robert MA2; Mishra, Abhishek MA2., 2024 . Ethics of artificial intelligence in medicine. Singapore Medical Journal 65, 3, 150-158, March 2024. DOI: 10.4103/singaporemedj.SMJ-2023-279 [17] Farhud DD, Zokaei S., 2021. Ethical Issues of Artificial Intelligence in Medicine and Healthcare. Iran J Public Health. 2021 Nov;50, 11, :i-v. doi: 10.18502/ijph.v50i11.7600. PMID: 35223619; PMCID: PMC8826344. [18] Sit C, Srinivasan R, Amlani A, Muthuswamy K, Azam A, Monzon L, Poon DS., 2020. Attitudes and perceptions of UK medical students towards artificial intelligence and radiology: a multicentre survey. Insights Imaging. 2020 Feb 5;11, 1,14. doi: 10.1186/s13244-019-0830-7. PMID: 32025951; PMCID: PMC7002761. [19] Gillissen A, Kochanek T, Zupanic M, Ehlers J., 2022. Medical Students' Perceptions towards Digitization and Artificial Intelligence: A Mixed-Methods Study. Healthcare (Basel). 2022 Apr 13, 0, 4, 723. doi: 10.3390/healthcare10040723. PMID: 35455898; PMCID: PMC9027704. [20]Laupichler MC, Aster A, Meyerheim M, Raupach T, Mergen M., 2024. Medical students' AI literacy and attitudes towards AI: a cross-sectional two-center study using pre-validated assessment instruments. BMC Med Educ. 2024 Apr 10;24, 1, 401. doi: 10.1186/s12909-024-05400-7. PMID: 38600457; PMCID: PMC11007897. [21] Li X, Jiang MY, Jong MS, Zhang X, Chai CS., 2022. Understanding Medical Students' Perceptions of and Behavioral Intentions toward Learning Artificial Intelligence: A Survey Study. Int J Environ Res Public Health. 2022 Jul 18;19, 14, 8733. doi: 10.3390/ijerph19148733. PMID: 35886587; PMCID: PMC9315694. [22] Amiri H, Peiravi S, Rezazadeh Shojaee SS, Rouhparvarzamin M, Nateghi MN, Etemadi MH, ShojaeiBaghini M, Musaie F, Anvari MH, Asadi Anar M., 2024. Medical, dental, and nursing students' attitudes and knowledge towards artificial intelligence: a systematic review and meta-analysis. BMC Med Educ. 2024 Apr 15, 24, 1, 412. doi: 10.1186/s12909-024-05406-1. PMID: 38622577; PMCID: PMC11017500. [23] Gong B., Nugent J.P., Guest W., Parker W., Chang P.J., Khosa F., Nicolaou S., 2019. Influence of artificial intelligence on Canadian medical students’ preference for radiology specialty: ANational survey study. Acad. Radiol. 2019; 26, 566–577. doi: 10.1016/j.acra.2018.10.007. [24] Nurwulan, N.R., Jiang, B.C. 2020. Cross-cultural effect of texting on postural stability. Series on Biomechanics. 2020; 33, 3, 59 - 66 [25] Buabbas AJ, Miskin B, Alnaqi AA, Ayed AK, Shehab AA, Syed-Abdul S, Uddin M., 2023. Investigating Students' Perceptions towards Artificial Intelligence in Medical Education. Healthcare (Basel). 2023 May 1;11, 9, 1298. doi: 10.3390/healthcare11091298. PMID: 37174840; PMCID: PMC10178742. [26] Lokhov V.A., 2013. Mechanics of biological tissues and systems. Stress and deformation control by eigenstrain: application to mechanics of living and non-living tissues., Series on Biomechanics. 2013, 1, 1-2.
|
|
| Дата на публикуване: 2024-04-23
(Price of one pdf file: 39.00 BGN/20.00 EUR)