ИЗСЛЕДВАНЕ РАЗВИТИЕТО НА ДВИГАТЕЛНОТО КАЧЕСТВО ЛОВКОСТ ПРИ УЧЕНИЦИ В УСЛОВИЯТА НА КОВИД - 19
Д. Дашева
, Хр. Андонов
, Б. Златев
Резюме: Цел: Това изследване има за цел да проучи развитието на двигателното качество ловкост в контекста на пандемията от Ковид-19 при ученици от средните училища в България. Материали и методи: В изследването участваха общо 23 ученици, 12 момчета и 11 момичета. Използваните научни методи са: информативно проучване, математико-статистически методи, теоретичен анализ и синтез, спортно-педагогически тест за оценка на ловкостта – Т-тест. Резултати: Средните резултати показват, че постиженията на учениците са по-добри през пролетните месеци, в края на учебната година (май), в сравнение с есенните месеци в началото на учебната година (септември). Дискусия: От резултатите, получени в 3-годишния период от X до XII клас, се установи, че най-ниският успех е през септември 2019 г. При момчетата средният резултат за преминаване на Т-теста е 15,69 сек, а при момичетата е 17.21 сек. По-слабите резултати могат да се дължат на физиологичните промени, които настъпват в тази възраст в края на пубертета - тийнейджъри (13-16 години - момчета, 12-15 години - момичета). Най-добрите резултати при момчетата и момичетата са през май 2021 г. - 11.84 сек. и 14.96 сек. Заключение: Чрез получените резултати установяваме, че в края на всяка учебна година резултатите са по-добри в сравнение с началото на същата учебна година. Логично има цикличност в резултатите, които се записват в началото и в края на учебната година.
Ключови думи: ловкост; Ковид-19; ученици
Литература: (click to open/close) | [1] Hanțiu, I., 2013. Educație fizică și sport - Teorie și metodică. Ed UnivPress, Oradea. [2] Plisk, S., 2000. Speed, agility and speed endurance development, In T.R. Beachle and R.W. Earle (Eds.), Essential of Strength Training and Conditioning. Champaign, IL: Human Kinetics. [3] Sheppard, J., Young, W., 2006. Agility literature review: classifications, training and testing. Journal Sports Science. 24, 9, 919-32. [4] João, P., Simões, I., Alves, L., Santos, L., Pereira, A., Mota, M., 2014. Physical activity with agility motor development for children ages 6–10. Science & Sports. 29, S 48. [5] Saldanha, C., 2022. The role of the erythrocyte on humans with COVID-19. Series on Biomechanics, 36, 1, 39-43. [6] World Health Organization (WHO). WHO Interactive Timeline: WHO’s COVID-19 Response, 2021. Available online: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/interactive-timeline. [7] Kang, S, Jung, S., 2020. Age-Related Morbidity and Mortality among Patients with COVID-19. Infect Chemother. 52, 2, 154-164. [8] Konstabel, K., Verbestel, V., Veidebaum, T., Moreno, L., Bammann, K., Tornaritis, M., Eiben, G., Molnár, D., Siani, A., Sprengeler, O., et al., 2014. Objectively measured physical activity in European children: The IDEFICS study. International. Journal of Obesity. 38, 135–143. [9] Scheerder, J., Thomis, M., Vanreusel, B., Lefevre, J., Renson, R.., Eynde, B., Beunen, G., 2006. Sports Participation Among Females from Adolescence to Adulthood. International Review for the Sociology of Sport. 41, 413–430. [10] Rodriguez-Ayllon, M., Cadenas-Sánchez, C., Estévez-López, F., Muñoz, N., Mora-Gonzalez, J., Migueles, J., Molina-Garcia, P., Henriksson, H., Mena-Molina, A., Martínez-Vizcaíno, V., et al., 2019. Role of Physical Activity and Sedentary Behavior in the Mental Health of Preschoolers, Children and Adolescents: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Medicine. 49, 1383–1410. [11] García-Hermoso, A., Ramírez-Campillo, R., Izquierdo, M., 2019. Is Muscular Fitness Associated with Future Health Benefits in Children and Adolescents? A Systematic Review and Meta-Analysis of Longitudinal Studies. Sports Medicine. 49, 1079–1094. [12] Stockwell, S., Trott, M., Tully, M., Shin, J., Barnett, Y., Butler, L., McDermott, D., Schuch, F., Smith, L., 2021. Changes in physical activity and sedentary behaviours from before to during the COVID-19 pandemic lockdown: A systematic review. BMJ Open Sport & Exercise Medicine: Homepage. 7, e000960; [13] Polero, P., Rebollo-Seco, C., Adsuar, J., Pérez-Gómez, J., Rojo-Ramos, J., Manzano-Redondo, F., Garcia-Gordillo, M., CarlosVivas, J., 2020. Physical Activity Recommendations during COVID-19: Narrative Review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 18, 65. [14] López-Valenciano, A., Suárez-Iglesias, D., Sanchez-Lastra, M., Ayán, C., 2021. Impact of COVID-19 Pandemic on University Students’ Physical Activity Levels: An Early Systematic Review. Frontiers in Psychology. 11, 624567. [15] Violant-Holz, V., Gallego-Jiménez, M., González-González, C., Muñoz-Violant, S., Rodríguez, M., Sansano-Nadal, O., Guerra-Balic, M., 2020. Psychological Health and Physical Activity Levels during the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17, 9419 [16] Trenev, L., 2021. Impact through the activities with different types of sports included in the Childrens camp of arts and sports 2020 organized by the Student District on the physical activity of children 9-12 years old after the pandemic of СOVID 19. Series on Biomechanics, 35, 2, 45-50.
|
|
| Дата на публикуване: 2024-04-23
(Price of one pdf file: 39.00 BGN/20.00 EUR)